Een vriendelijk gebaar. Wie heeft daar nou tijd voor?

We krijgen regelmatig te horen van onze gasten dat het er bij ons zo ongedwongen aan toe gaat en dat ons personeel zo vriendelijk is. Dat komt niet uit de lucht vallen, want dat is een van onze belangrijkste waarden. Waarom wij geloven in de kracht van een vriendelijk gebaar? Nou, hierom!

Het zit hem in de kleine dingen

Marleen komt uit de Achterhoek en bij haar in het dorp is het bijvoorbeeld normaal om elkaar te groeten op straat. “M’n buurman zette zelfs wel eens de kruiwagen even op de grond om naar me te kunnen zwaaien.” Dus het zit er helemaal ingebakken om vriendelijk te zijn. Wij vinden dit allebei, en met het hele team, dan ook super belangrijk omdat wij ook zien dat juist nu mensen behoefte hebben aan wat extra aandacht en vriendelijkheid.

Want, we weten het allemaal, het gaat er tegenwoordig nog wel eens gehaast aan toe. Getoeter als het verkeerslicht op groen springt en je niet binnen een seconde je gaspedaal intrapt en ongeduldige gezichten in de rij bij de kassa in de supermarkt. We snappen de haast; druk druk druk… Maar weet je wat wij geloven? Dat het daarom misschien wel extra belangrijk is om iets vriendelijker te zijn. Hoe leuk is het als je totaal onverwachts wel een oprechte glimlach krijgt van de caissière of als iemand je laat ‘ritsen’ op de snelweg en ook nog eens vriendelijk zwaait en glimlacht (ja, onze verwachtingen zijn niet zo heel hoog meer tegenwoordig, haha).

En dat is juist het punt, want het zit hem juist in de kleine dingen. Een vriendelijk gebaar kost namelijk niet altijd meer moeite of tijd. Het is werkelijk alleen een kleine aanpassing in mindset. En wij merken dat zodra je gaat strooien met vriendelijke gebaren, er ook veel weer jouw kant uitkomen.

Hoe leuk is het als je mensen oprecht een goed gevoel kunt geven?

De reden dat het opvalt voor onze gasten is misschien wel omdat er tegenwoordig simpelweg veel gehaaste horeca is. Er is weinig tijd voor een praatje, alsof horeca alleen gaat om eten en drinken serveren. Voor ons gaat horeca juist om de hele beleving. En je kan het ‘correct doen’ en “alstublieft meneer” zeggen, maar als je het zegt met een lang gezicht, dan slaat het eigenlijk nergens op. Wij willen minder in regeltjes denken, maar veel meer in beleving. Hoe leuk is het als je mensen oprecht een goed gevoel kunt geven. Mensen onthouden niet wat je zegt, maar wel hoe ze zich voelden toen je het zei.

Daarom hebben wij ervoor gekozen om ons team te selecteren op die vriendelijkheid. Als iemand geweldig kan koken maar niet oprecht vriendelijk kan zijn, dan hebben we daar niets aan. Door hierin te selecteren en ook onze waardes aan het hele team uit te dragen, zit de sfeer er bij ons altijd goed in! Er worden veel grapjes gemaakt, gelachen en gekletst met de gasten. Soms komen we op locatie en is de rit er naartoe al zo gezellig geweest dat we met een big smile uit de truck stappen om de dag te beginnen. Onze gasten voelen dat en dit plezier is aanstekelijk. Andersom werkt het net zo. Onze gasten geven ons zoveel energie en plezier in ons werk en zijn vaak ook super vriendelijk. Weet je hoeveel energie het geeft als we een ‘dankjewel voor het lekkere eten’ ontvangen.

Een vriendelijk gebaar: daar krijg je simpelweg energie van!

Voor ons is het doel altijd om mensen een blijvend goed gevoel te geven. Als wij ergens een catering mogen verzorgen, weten we dat mensen er soms al maanden naar uitkijken. Hoe bijzonder is het dan als wij kunnen bijdragen aan het plezier op een dag en de herinneringen achteraf, simpelweg door oprecht vriendelijk te zijn. Een vriendelijk gebaar kan trouwens zitten in een praatje maken, maar ook net zo goed in het onthouden van iemands naam, het uitserveren van de gerechtjes aan mensen die niet goed ter been zijn, of onthouden welke mensen op die dag bepaalde dieetwensen hebben en hier proactief mee omgaan. Ons personeel doet altijd z’n best om dit soort dingen heel persoonlijk te onthouden en daar krijgen we zo vaak leuke reacties op!

Andersom willen we ook echt benadrukken hoe fijn het is om complimentjes en bedankjes te krijgen. Een van onze collega’s werkt ook deels in de zorg, waar ze eigenlijk bijna nooit een dankjewel krijgt. Als ze dan bij ons aan de slag is en ze reikt alleen nog maar een servetje naar iemand en krijgt al een “dankjewel mevrouw”, dan is haar dag al goed. Daar krijg je simpelweg energie van.

En daarom vinden wij de focus op die vriendelijke gebaren zo belangrijk. Het is een kleine moeite en het maakt wel degelijk een verschil.

Een vriendelijk gebaar en groet,
Team Fabulous Food Truck

Marleen & Wouter

Enthousiast geworden? Fabulous!

Stuur ons een berichtje met je vragen en we komen zo spoedig mogelijk bij je terug.
U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.