De grootste misvatting die mensen hebben als we vertellen dat we food trucks runnen, is dat ze denken dat het iets hobby matigs is. “Ach wat leuk, doen jullie er nog iets bij naast?” We begrijpen de gedachte, want er zijn een heleboel mensen die inderdaad een food truck runnen als hobby, alleen zit er bij ons een groter gedachtegoed achter. We zijn nooit begonnen als hobby en hebben altijd een helder doel gehad. We wilden met een frisse blik naar horeca kijken en een restaurant op wielen creëren. We verkopen niet alleen broodjes worst, we zorgen voor een totaal-catering, een totaalbeleving en hebben een enorm hoge standaard als het op kwaliteit, service en gastvrijheid aankomt zodat we onze klanten echt kunnen ontzorgen en onze gasten kunnen verrassen. Nieuwe horeca waarbij we rekening houden met mens en milieu.
“We zagen op ons werk hoe vuilniszakken met goed eten gewoon worden weggegooid en dat vonden we ronduit belachelijk.”
Een van onze pijlers is dan ook no-waste. Toen we begonnen met onze eerste food truck hadden we samen al 25 jaar horeca ervaring en we zagen op ons werk hoe vuilniszakken met goed eten gewoon worden weggegooid. Eerst met liefde gemaakt door de boeren en dan bereid door de handen van onze koks. Dat vonden we ronduit belachelijk, dus hier wilden we iets aan doen en hoe kun je beter iets veranderen dan door je eigen onderneming te beginnen? Het kwam trouwens niet uit de lucht vallen dat we wilden ondernemen, want we hebben elkaar leren kennen tijdens onze studie ondernemerschap. Tijdens deze studie verdiepten we ons in een nieuwe theorie; effectuation. We leerden hiermee hoe je vanuit niets iets op kunt zetten door heel dicht bij jezelf te beginnen. Welke middelen heb je al en hoe zet je dat in? Gezien onze horeca ervaring was het een hele logische stap om dit nu in de praktijk te brengen, helemaal op onze eigen voorwaarden.
“Toen we helder hadden wat we wilden, kochten we binnen een week een truck!”
Onze voorwaarde is altijd geweest dat we met menselijke maat willen ondernemen, alleen overzichtelijke risico’s nemen en vooral heel veel plezier hebben tijdens ons werk. Toen we helder hadden wat we wilden, kochten we binnen een week een truck! We zijn in de crisis gestart en horeca stond op dat moment op rood bij de banken, dus we kregen sowieso geen financiering maar eigenlijk vonden we dat helemaal niet erg. Het dwong ons om creatief te zijn en met iets nieuws te komen. Een food truck gaf ons de flexibiliteit die we zochten. Als een food truck een weekje stilstaat heeft dat niet zulke grote gevolgen als wanneer je een groot pand huurt of koopt en je geen gasten hebt. En misschien wel het belangrijkste, met een food truck kunnen we op locatie koken wat ervoor zorgt dat er geen eten weggegooid hoeft te worden. We maken alleen dat wat er gegeten wordt.
“De eerste keer dat we op pad gingen met de truck was echt om te janken!”
De eerste keer dat we met onze food truck op pad gingen stonden we in de regen op een bedrijventerrein in Arnhem. Dat was echt om te janken want er was geen kip. Toen we er stonden wisten we niet eens of we de klep wel open zouden doen. Ben je cum laude afgestudeerd en dan sta je daar een hele middag terwijl je maar 7,- verdient. Maar goed, de tweede keer was het droog en hadden we 180,- verdiend. Dat was groei, haha. Ondertussen draaien we catering voor zo’n 500 tot 2500 mensen per week, het hele jaar door. Dat noemen we nog eens echt groei.
“Zelfs na tien jaar hebben we nog altijd gezonde spanning als we met de truck op pad gaan.”
Wat we hebben geleerd is dat hard werken niet het moeilijkste is van ondernemen. Het gaat erom dat als je voor een moeilijke keus staat je een knoop kan doorhakken. Zo hebben we gaandeweg geleerd dat wij helemaal niet op bedrijventerreinen of festivals willen staan. Op zulke locaties lever je namelijk slechts een consumptie en heb je maar heel kort contact met je gast. Wij vinden het veel leuker om een beleving te creëren en met een totaalplaatje bezig te zijn, zoals ook ons eerste idee was. We doen er graag alles aan om mensen een mooie dag te bezorgen. Hoe bijzonder is het als je weet dat mensen al jaren weten, als ik 40 jaar getrouwd ben dan wil ik een mooi feest geven en dan kiezen ze ons om dat te verzorgen. Wij voelen ons werkelijk vereerd dat mensen ons hierin vertrouwen en hebben zelfs na zes jaar nog altijd gezonde spanning als we met de truck op pad gaan.
Dat is trouwens nog een groot voordeel van het runnen van een truck ten opzichte van reguliere horeca. Je raakt nooit in een sleur want je moet jezelf blijven bewijzen. Iedere keer is de locatie anders en zijn de gasten anders. De ene keer staan we ergens op een high society feestje op een prachtig strand, dan weer op de Maasvlakte of in de Koepelgevangenis en een andere keer is het ergens in het centrum van Amsterdam of juist op de meest afgelegen plek op het platteland. De verandering van locatie houdt ons scherp en we passen ons heel gemakkelijk aan aan de wens van de klant. Het maakt ons helemaal niet uit waar het is of voor wie het is, we maken er hoe dan ook een feestje van.
“Overal waar wij komen is het feest en wij mogen daar onderdeel van zijn. Hoe leuk is dat?!”
Dat laatste vinden we trouwens heel belangrijk, dat het echt een feestje is. Zowel voor de gasten als voor ons team. Hier selecteren we ons personeel ook op. Kijk, leren koken kunnen ze allemaal maar gevoel voor gastvrijheid en dienstverlening, dat moet iemand gewoon uitstralen. We zien dat die gastvrijheid in veel steden een beetje verwaterd, dat is misschien waarom wij zo opvallen want bij ons is het een must. Als je goed kunt koken maar geen plezier hebt in je werk dan hebben we niets aan je. We moeten er samen een feestje van maken.
“We waren als gekken aan het werk en wisten gewoon dat we het niet meer alleen konden.”
Op dit moment zouden we echt niet meer zonder vast personeel kunnen. Het was een grote uitdaging om ons eerste personeelslid aan te nemen. Toen we op een gegeven moment een grote klus kregen, wisten we dat we het niet meer met z’n tweeën aankonden. We waren als gekken aan het werk. Nu hebben we alweer een aantal jaar vaste personeelsleden en vakantiekrachten. Zo fijn dat we het samen doen.
“In veel gevallen werken we liever dan dat we vrij zijn.”
We krijgen trouwens weleens van mensen te horen dat ze het sneu vinden voor ons dat we zoveel moeten werken. Maar we moeten natuurlijk niet, we kiezen hier heel bewust voor en we vinden ons werk geweldig. In veel gevallen werken we zelfs liever dan dat we vrij zijn. In het hoogseizoen zijn dagen van achttien uur niet uitzonderlijk. Tijdens zulke weken staan we met het werk op en gaan we ermee naar bed maar de reden dat we het volhouden is omdat we een geweldig team hebben en omdat we zoveel geluksmomentjes aanmaken. Een leuke aanvraag die binnenkomt of een mailtje van mensen om ons te bedanken voor de geweldige dag. De waardering wanneer we op locatie zijn. Dat geeft zo’n enorme boost.
“We zijn altijd heel nuchter gebleven wat betreft onze groei.”
Waar we heel trots op zijn is dat de groei van ons bedrijf zo natuurlijk is gegaan. Ieder jaar bouwden we een food truck bij en ondertussen hebben we vier trucks en nog een aantal andere mooie aanvullingen waarmee we onze gasten kunnen verrassen zoals; een koffiebar, een scooter en bakfiets en onze Italiaanse busjes waar we heerlijke pizza’s uit toveren. Bij iedere investering wisten we dat het uit kon. We zijn altijd heel nuchter gebleven wat betreft onze groei wat ervoor zorgt dat we financieel heel gezond zijn.
“We willen graag de eerste cateraar in Nederland worden die volledig zelfvoorzienend en duurzaam een catering kan neerzetten op een unieke locatie.”
Voor de toekomst willen we constant blijven groeien in onze kwaliteit, service en duurzaamheid. We willen graag de eerste cateraar in Nederland worden die volledig zelfvoorzienend en duurzaam een catering kan neerzetten op een unieke locatie. Zo verdiepen we ons nu in een Tesla Powerwall en kijken we altijd naar hoe we ieder proces nog duurzamer kunnen laten verlopen. Verder dagen we onszelf uit in het maken van unieke gerechten en arrangementen. We halen de inspiratie overal vandaan. Soms letterlijk uit de koeling, maar we houden bijvoorbeeld ook street food challenges met ons personeel waarbij iedereen met nieuwe gerechten mag komen. Er zijn zoveel ideeën en er is zoveel kennis in ons team, waarom zouden we daar geen gebruik van maken?
Waar we ons het meest op verheugen voor de toekomst? Haha, structureel naar een zesdaagse werkweek in plaats van zevendaagse, dat zou al een hele luxe zijn. We hebben namelijk ervaren dat je naast al het harde werken jezelf ook vrije tijd moet gunnen zodat je weer met nieuwe energie aan de slag kunt gaan.